Kurz „Pochopit disciplínu (Tajemství dětského chování). Výchova v souladu s potřebami vývoje“

Jednou z nejčastějších a nejpalčivějších otázek, kterou si rodiče kladou, je: „Co mám dělat, když…?“ Věčné téma týkající se disciplíny, kázně, poslušnosti a ukázněnosti dětí.

Podle dr. Neufelda jsou dvě věci jasné: takové otázky nelze odpovědět během minuty, a navíc se nemůžeme vždy spolehnout na naše instinktivní reakce.

Klíčovou otázkou však není „Jak přimět děti, aby se chovaly slušně?“ To, na čem skutečně záleží, je „Co dětem umožňuje dosáhnout jejich plného potenciálu? A co jim v tom může bránit?“ Tento aspekt je zásadní a nelze jej přehlížet, ani když mluvíme o disciplíně.

Možná to zní nezvykle, ale přirovnejme to k otázce „Co si můžeme dát k jídlu?“ Odpověď je jednoduchá: možností je spousta – najdeme jídlo v lednici, obchodech, restauracích… Jakmile se ale zeptáme „Co si můžeme dát k jídlu, aby to prospívalo našemu zdraví?“, výběr se už výrazně zužuje.

Stejnou logikou se lidé ptají: „Jak mám usměrnit chování svého dítěte? Jaká metoda nebo přístup funguje?“ Metod je mnoho a mnohé z nich fungují pro určité děti v určitých situacích.

Tento kurz se však zaměřuje na jinou otázku: „Jak mohu nastolit pořádek tak, aby zároveň nebyl ohrožen zdravý vývoj mého dítěte? Aby nebylo ohroženo to, co dítě potřebuje k dosažení svého plného potenciálu?“ A zde už nebudou odpovědi tak jednoduché.

Mnoho rodičů, terapeutů a odborníků na výchovu tento aspekt ignoruje. Mnohé výchovné metody dokonce vznikly právě jako reakce na touhu po rychlém, okamžitém řešení. Často jim však chybí varování o možných „vedlejších účincích“: „Tento přístup může efektivně kontrolovat chování vašeho dítěte, ale nemusí být pro něj z dlouhodobého hlediska prospěšný, a nedivte se, že bude mít následky.“

Disciplína je mnohem složitější téma, než se na první pohled zdá.

V tomto kurzu najdete strategie, které nejen pomáhají nastolit disciplínu, ale zároveň neohrožují citovou vazbu ani zdravý vývoj dětí. Navíc jsou tyto postupy univerzální – ať už pracujete s batolaty nebo dospívajícími.

Na co se můžete těšit? 

– 4 záznamy přibližně hodinových přednášek v češtině od spoluředitelek Neufeld Institut CZ/SK a jediných facilitátorek pro český a slovenský jazyk Xenie Majznerové a Liny Vizelman. Přednášky se opírají na snímky a přednášky Gordona Neufelda. Záznamy se budou zveřejňovat postupně, nejpozději dva týdny před setkáním, na kterém facilitátorky budou odpovídat na otázky k lekci;
– alternativně je možné shlédnout originální přednášky GN v angličtině s anglickými titulky, čtyři lekce v souhrnné délce 5,5 hodin;
– 4 doprovodná online setkání na Zoomu, každé minimálně 1,5 hodiny dlouhé, během nichž facilitátorky budou odpovídat na otázky zaslané do skupiny i na další otázky od účastníků. Setkání budou nahrávána, takže se k nim budete moci vrátit, i když se nebudete moci setkání zúčastnit;
– Facebooková skupina vedená moderátory pro sdílení postřehů, myšlenek, otázek a vhledů.

Kdy?

25.10.2024 18:00 Setkání ve formátu Otázky a Odpovědi o kurzu, dostupné zdarma
15.11.2024 18:00 Seznamovací setkání ke kurzu
6.12.2024 18:00 První setkání a odpovědi na otázky k první lekci
17.1.2025 18:00 Druhé setkání a odpovědi na otázky ke druhé lekci
14.2.2025 18:00 Třetí setkání a odpovědi na otázky ke třetí lekci
21.3.2025 18:00 Čtvrté setkání a odpovědi na otázky ke čtvrté lekci

Cena: 3 000 Kč / 125 €. Pokud potřebujete platit bankovním převodem ze zahraničí, vytvořte prosím objednávku a kontaktujte nás (hrejivadeka@gmail.com) a společně to vyřešíme. 

Pro absolventy jiných kurzů nebo studijních skupin Neufeld Institut CZ/SK máme slevu 10 %, napište nám (hrejivadeka@gmail.com) a pošleme vám slevový kód.
V případě, že jste v nelehké finanční situaci, můžeme se rovněž domluvit na slevě (email hrejivadeka@gmail.com). Možnost si pořídit kurz na splátky, bohužel, nenabízíme. V jiném případě se přihlaste přes formulář dole.

Po vstupu do FB skupiny kurzu není již odhlášení možné.

Důležitá upozornění: Kurz probíhá na platformě Facebook. Záznamy budou dostupné do konce dubna 2025. Stahování záznamů není dostupné. 

Kdo jsme?
Lina Vizelman, poradkyně pro rodiče, spoluředitelka Neufeld Institut CZ/SK, párová terapeutka 
Xenie Majznerová, psycholožka, spoluředitelka Neufeld Institut CZ/SK, absolventka ročního výcviku Compassionate Inquiry, IFS-informovaná terapeutka;

Online setkání 25.10.2024. Otázky a odpovědi o kurzu „Pochopit disciplínu“:

Popis kurzu

Téměř všichni rodiče a učitelé chtějí vědět, „co dělat, když…“ Toto je nejpalčivější a nejuniverzálnější otázka ve výchově. Pokud rodiče a učitelé chtějí brát do úvahy například citovou vazbu a zdravý vývoj dětí a odmítají výchovné metody, které by tyto procesy podrývaly nebo narušovaly, najít správnou odpověď je složitější. Současně však nese zodpovědnost za to, aby dával lekce, které je třeba se naučit, a v případě potřeby nastolil pořádek.

Tento kurz se zaměřuje na to, „co dělat, když…“, ale zohledňuje širší kontext otázky, co je nezbytné pro výchovu dětí, aby dokázaly zcela naplnit svůj lidský potenciál. Z tohoto pohledu se probírají některé často aplikované výchovné postupy, jako posílání do kouta/pokoje a důsledků. Kurz nabízí účastníkům příležitost rozvíjet komplexní přístup k řízení chování pomocí strategií, které neohrožují citovou vazbu ani zdravý vývoj.

Témata/cíle

Cíle kurzu:

  • aplikovat poznatky vývojové vědy v oblasti disciplíny,
  • umožnit rodičům a učitelům kriticky se zamyslet nad aktuálními výchovnými postupy,
  • nabídnout filozofii výchovy, která je v souladu s vědou a vývojovými potřebami dítěte,
  • dodat rodičům a učitelům sebedůvěru k tomu, aby zvládli řešit problémové chování,
  • nabídnout výchovné strategie, které neohrožují citovou vazbu ani vývoj,
  • nabídnout speciální postupy pro děti zaseknuté ve vývoji, kterým běžná
  • výchovná opatření nic nepřinášejí.

Sylabus

Lekce 1: JINÝ POHLED NA DOBRÉ CHOVÁNÍ

Aktuální přístup ke kázni je hluboce zakořeněný v domněnkách o lidském chování, které vznikly před více než čtyřmi sty lety a od té doby byly naprosto vyvráceny. V této lekci se podíváme na témata disciplíny a výchovy z historické perspektivy a odhalíme chyby přístupů, které zanedbávají význam citové vazby, instinktů a emocí. Také se podíváme na důsledky, které s sebou nese pojetí výchovy jako „dávání lekcí“. Nové poznatky o skutečném fungování mozku pomáhají položit základy osvíceného přístupu k tomu, jak řídit dětské chování, dokud nejsou schopny ho samy regulovat. Pro všechny přístupy ke kázni je klíčové používat metody, které jsou vývojově přiměřené, a to jak z hlediska věku, tak z hlediska zralosti dítěte.

Budeme mluvit o:

  • historii přístupů k disciplíně a vnímání chování dětí
  • struktuře žádoucího chování dítěte, jaké prvky jsou potřebné k tomu, aby se dítě „chovalo dobře“
  • emocích a instinktech, které jsou příčinou problémového chování
  • výsledcích, kterých dosahujeme používáním tradičních behaviorálních metod
  • řešení problémů s chováním z pohledu vývojové teorie
  • o tom, kdy je dítě schopno převzít odpovědnost za své chování
  • způsobech, jak ovlivnit chování dítěte dříve, než je schopno se samo ovládat.
  • situacích, které dítě emocionálně provokují
  • vývojové přístupy k disciplíně

Lekce 2: ŠEST RYSŮ DOBŘE SE CHOVAJÍCÍCH DĚTÍ

Každé dítě má potenciál dobře se chovat zcela spontánně a na základě vnitřní motivace. Využití tohoto potenciálu závisí na rozvoji šesti přirozených vlastností, z nichž žádná není geneticky podmíněná ani naučená. Tématem lekce jsou tyto vlastnosti a jejich rozvoj. Klíčem k trvale dobrému chování překvapivě není učení ani disciplína, ale kvalitní vztahy a zdravé fungování mozku. Rodiče, kteří se dívají na disciplínu z dlouhodobého hlediska, snadněji vytvoří podmínky příznivé pro zdravý vývoj. Učitelé, kteří rozumí tomu, jaké z probíraných rysů dětem chybí a proč, dokáží tyto vývojové nedostatky lépe kompenzovat. Lekce také
vysvětluje, proč je pro některé děti těžší chovat se správně.

Tato část kurzu se zabývá:

  • plánem Přírody pro dobré chování dětí
  • co je to „instinkt být dobrý“.
  • roli systému alarmu v dobrém chování dítěte
  • co to znamená pro dodržování kázně
  • roli slz marnosti pro dobré chování dětí
  • tím, jak můžeme dětem pomoci řídit jejich život
  • tím, jak se děti stávají vyrovnanými
  • hlavními potíži dětí s problémovým chováním

Lekce 3: DVANÁCT BEZPEČNÝCH POSTUPŮ BEZPEČNÉ DISCIPLÍNY

V této části se budeme zabývat problematikou disciplíny a nastíníme si čtyři základní směry, kterými se můžeme při řízení dětského chování ubírat, přičemž každý z nich obsahuje tři základní postupy. Součástí lekce je diskuze o tom, jak nejlépe zvládat události, při kterých dochází k problémovému chování, a také o postupech, které pomáhají dětem zbavit se problematického chování. Lekce se zaměřuje také na strategie pro kompenzaci nezralosti nebo zaseknutí ve vývoji. Všech dvanáct postupů je při správném použití nejen účinných, ale také bezpečných z hlediska citové vazby a zdravého vývoje.

Tato část kurzu zahrnuje:

  • přehled charakteristických rysů vývojového přístupu ve vztahu k disciplíně
  • jak nám mohou pomoci základní rituály vazby
  • základní principy interakce s dítětem během incidentu
  • co znamená disciplína bez nátlaku
  • tři kroky na cestě k slzám marnosti
  • jak pomoci dětem najít jejich smíšené pocity

Lekce 4: DISCIPLÍNA A KOUZLO HRY

Hra je mocným nástrojem výchovy. Nejen že může pozitivně ovlivnit chování, ale také zachovává a rozvíjí dětskou vůli a připravuje mysl na to, aby lépe porozuměla důsledkům chování. Pokud se hra správně využívá, lze ji aplikovat jako výchozí metodu, která pomáhá řídit chování nezralých dětí. Je důležitá především jako prevence nástupu silných instinktů protivůle, při
zvládání alfa instinktů a agresivních impulzů. Protože většina problémového chování je důsledkem neschopnosti adaptovat se na to, co člověk nemůže ovlivnit, má hra také významnou roli v rozvíjení schopnosti adaptace.

Tato část kurzu se věnuje:

  • definici a přehledu charakteristických znaků opravdové hry
  • tomu, jak obejít protivůli prostřednictvím hry
  • tomu, jak hra pomáhá „ napasovat“ dítě do úzkých hranic toho, co je dovoleno.
  • tomu, jak hra pomáhá zvládat útočné impulzy
  • tomu, jaká jsou tradiční emoční hřiště?
  • tomu, jak nám hra pomáhá najít naše slzy

4 Comments to “Kurz „Pochopit disciplínu (Tajemství dětského chování). Výchova v souladu s potřebami vývoje“”

Leave a Comment

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *