Cesta z dětství do dospělosti ještě nikdy nevzbuzovala tolik obav jako teď. Období dospívání trvá déle než kdy předtím, a přesto dnešní společnost nabízí jen velmi malou podporu v pochopení nebo usnadnění tohoto přechodu. Kurz „Pochopit dospívání“ je určen pro rodiče, prarodiče, pěstouny, učitele, psychology, terapeuty a jiné odborníky – pro kohokoliv, kdo si přeje pochopit období dospívání. Pro rodiče předpubertálních dětí bude tento kurz nedocenitelnou přípravou na to, co je teprve čeká.
Některá témata kurzu (podrobný popis jednotlivých lekcí najdete dole):
- Psychologické změny během dospívání, které ovlivňují dospívající a dospělé, kteří s nimi přicházejí do styku: rodiče, učitele atd.
- jak se vypořádat s předčasnou ztrátou vlivu na dospívajícího,
- přechodové rituály a iniciace, které je třeba absolvovat, aby dospívající dozrál,
- jak rozpoznat, zda je odpor dospívajícího výsledkem zdravého procesu zrání, nebo důsledkem nahrazení dospělých vrstevníky,
- psychologická pokušení, kterým dospívající čelí na cestě k dospělosti,
- jak mohou rodiče a učitelé předejít své předčasné nebo vynucené rezignaci,
- dvě alternativní cesty k dospělosti a sociální integraci,
- jak si v životě dospívajícího udržet nebo znovu získat své právoplatné místo,
- nebezpečí orientace na vrstevníky v životě dospívajícího,
- jak rozpoznat rozdíl mezi problémy ve vztazích a problémy v chování dospívajícího člověka,
- jakou roli hrají v životě dospívajícího vnitřní konflikty a rozpory,
- jak si udržet vztah s dospívajícím, aniž byste ho přitom omezovali.
Na co se můžete těšit?
– 10 záznamů přibližně hodinových přednášek Gordona Neufelda s českými titulky;
– 11 doprovodných setkání online setkání v Zoom, každé minimálně 1,5 hodiny dlouhé: přednáška a odpovědi na otázky účastníků;
– záznamy budeme přidávat postupně zhruba v měsíčních intervalech, abyste se na ně mohli podívat před dalším podpůrným online setkáním;
– facebooková skupina vedená moderátory pro sdílení postřehů, myšlenek, otázek a vhledů.
Kdy?
15.11.2024
6.12.2024
17.1.2025
14.2.2025
21.3.2025
25.4.2025
30.5.2025
27.6.2025
25.7.2025
22.8.2025
26.9.2025
vždy od 18:00 do 19:30.
Cena: 4500 Kč / 180 eur. Pokud potřebujete platit bankovním převodem ze zahraničí, vytvořte prosím objednávku a kontaktujte nás (hrejivadeka@gmail.com) a společně to vyřešíme.
Pro absolventy jiných kurzů nebo studijních skupin Neufeld Institut CZ/SK máme slevu 10%, napište nám (hrejivadeka@gmail.com) a pošleme vám slevový kód.
V případě, že jste v nelehké finanční situaci, můžeme se rovněž domluvit na slevě (email hrejivadeka@gmail.com). Možnost si pořídit kurz na splátky, bohužel, nenabízíme. V jiném případě se přihlaste přes formulář dole.
Po vstupu do FB skupiny kurzu není již odhlášení možné.
Důležitá upozornění: Kurz probíhá na platformě Facebook. Záznamy budou dostupné do konce roku 2025. Stahování záznamů není dostupné.
Kdo jsme?
Lina Vizelman, poradkyně pro rodiče, spoluředitelka Neufeld Institut CZ/SK, párová terapeutka
Xenie Majznerová, psycholožka, spoluředitelka Neufeld Institut CZ/SK, absolventka ročního výcviku Compassionate Inquiry, IFS-informovaná terapeutka, traumaterapeutka;
Popis kurzu
Klíčem k porozumění období dospívání je pochopit základní dynamiku vývoje stejně tak jako potřeby vazby adolescenta. Tyto potřeby jsou často podceňovány kvůli fyzické vyspělosti dospívajících a kvůli jejich odporu být závislí, který může vést k tomu, že se předčasně upnou na svoje vrstevníky. Ke zmatku přispívá i fakt, že existuje více než jedna vývojová cesta k dospělosti a k integraci do společnosti.
Dospívající není ani dítětem ani dospělým, a právě v tom spočívá mnoho těžkostí, nepokoje, zmatení a výzev. Potřebují nás, ale zároveň nás potřebují nepotřebovat. Jsme pro ně tou nejlepší volbou, a přesto je od nás jejich instinkty odtahují. Na rozdíl od prvobytných společností vyžaduje naše společnost zdlouhavé období dospívání s jen velmi málo přechodovými rituály. Úloha pomoci dětem stát se dospělými nikdy nevzbuzovala tolik obav!
Příroda se podílí na vytváření dospělých lidí tím, že v určitém věku vybaví děti pro fungování v dospělosti, ať už jsou na to připraveni, nebo ne. Tyto změny s sebou nesou svoje vlastní přechodové rituály, se kterými se dospívající musí popasovat, aby mohl skutečně dospět.
Dospívání ale naneštěstí není samozřejmostí; ne všichni adolescenti jdou své vývojové cestě vstříc. Nejčastější pokušení období dospívání je situace, kdy adolescent zamění rodiče za vrstevníky místo toho, aby se stal svou vlastní osobou. Nejčastější chyba na straně rodičů je pak předčasně se stáhnout. Dokud není dospívající schopen fungovat jako samostatná jednotka, on nebo ona mají být napojeni na ty, kteří jsou za něj nebo za ni zodpovědní.
Tyto přechodové rituály přinášejí výzvy jak pro rodiče, tak pro učitele: nově nalezený idealismus dospívajících je vede k tomu, že jsou vůči nám kritičtí; jejich vývojový egocentrismus z nich činí hluché k našemu pohledu a kvůli jejich akutní alergii na jakýkoliv
nátlak je poměrně těžké je kamkoliv nasměrovat.
Naším úkolem jako dospělých je pomoci dospívajícím přejít most z dětství do dospělosti, povzbudit je, aby přijali svůj vývojový osud, a nakonec je zařadit do společnosti dospělých. V mezičase před námi leží každodenní výzva být jim rodiči a učit je, vést je a ukazovat jim cestu, chránit je před stresem.
Adolescence je skutečným lůnem dospělosti a ti, kteří jsou obklopeni podporujícími vztahy s dospělými, mají největší šanci toto bouřlivé období úspěšně zdolat. Výzva je v tom nejednat s nimi jako s dětmi ani od nich neutíkat, jako kdyby byli dospělí. K tomu, abychom se naučili, jak „tančit“ s teenagery, potřebujeme to nejlepší z nás.
Vhodnost/použitelnost
Obsah kurzu je relevantní pro kohokoliv, kdo se nějakým způsobem věnuje nebo bude věnovat dospívajícím: rodičům, prarodičům, učitelům, poradcům, pracovníkům s mládeží, sociálním pracovníkům, terapeutům či psychologům. Tento kurz lze využít v rámci profesního rozvoje učitelů, jako pokračující vzdělání pro pomáhající profesionály nebo jako školení zaměstnanců různých programů pro mládež.
Cíle kurzu
Cílem tohoto kurzu je porozumět období dospívání do hloubky. Samozřejmě že každý dospívající je jedinečný, existují však určité společné mechanismy, které ovlivňují všechny adolescenty. Když těmto mechanismům porozumíme, mohou nám být následně dobrým pomocníkem při řešení problémů, které mohou nastat.
Mezi diskutovaná témata patří, např.:
– psychické změny v pubertě, které mají dopad jak na dospívající, tak na jejich rodiče a
lidi, kteří s dospívajícími pracují
– jak řešit předčasnou ztrátu moci a vlivu u dospívajících
– jak rozpoznat, kdy je revolta zdravá a kdy je výsledkem toho, že dospělí jsou
zaměněni za vrstevníky
– psychická pokušení, kterým dospívající čelí na své cestě k dospělosti
– jak se rodiče nebo učitelé mohou vyvarovat předčasnému nebo nucenému stáhnutí se
do ústraní
– jak umět odlišit problémy týkající se vztahů a problémy týkající se chování
adolescenta
– jak vydržet, aniž bychom je drželi zpátky.
Osnova kurzu
Lekce 1 – Přejití mostu: období dospívání v souvislostech
První lekce poskytuje vývojový pohled na dospívání a pomáhá nám zjistit, k jakým procesům dochází v období sebeuvědomování dospívajících. Podrobný pohled na tyto procesy vám pomůže pochopit, jak je třeba vnímat idealismus a kritičnost dospívajících, egoismus a narcismus, odkud se berou a jak s nimi mohou dospělí koexistovat. Dozvíte se, co je to „paradoxní intervence“, a naučíte se, jak ji využít, abyste pomohli dospívajícímu poznat sebe sama.
Hlavními tématy lekce jsou:
1. Odlišnosti období dospívání ve vývojovém kontextu:
- vývojové úkoly dospívání;
- proč je dospívání obdobím zmatku a rozladění;
- proč nemáme instinkty, které by nám říkaly, jak se chovat k dospívajícím.
2. Změny, kterými dospívající procházejí v oblasti sebeuvědomování:
- Tři iniciace, k nimž dochází v důsledku změn v sebeuvědomění;
- chyby, kterých se dospívající dopouštějí, když poprvé „objevují“ sami sebe;
- co můžeme udělat s idealismem a kritickým myšlením dospívajících;
- proč se dospívající jeví jako sobci a narcisté.
Lekce 2 – Na rozcestí: konformita vs. individualita
Ve druhé lekci se zaměříme na dvě cesty od dětství k dospělosti: konformitu a individualizaci. Dozvíte se, jaké jsou dva základní vývojové úkoly dospívání, na čem závisí cesta k dospělosti a jaký je hlavní plán pro dosažení skutečné zralosti. Kromě toho se v přednášce dozvíte, proč je cesta individualizace méně vyšlapaná a jak stávání se osobností řeší oba vývojové úkoly.
Hlavními tématy lekce jsou:
- Dva základní vývojové úkoly dospívání;
- proč je cesta individuace méně vyšlapaná;
- jak stávání se osobností řeší oba úkoly;
- hlavní plán pro dosažení skutečné zralosti;
- jak se nezralí lidé začleňují do společnosti;
- proč moderní kultura neposkytuje vhodné prostředníky pro socializaci;
- na čem závisí „volba“ cesty k dospělosti, co ji určuje a co tuto volbu ovlivňuje.
Lekce 3 – Kráčení samotou a smutkem: nezbytná cesta k osamostatnění se
Osamělost a smutek jsou neodvratnou cestou k individualizaci. Třetí lekce odpovídá na otázku, proč musí dospělí pomoci dospívajícím přijmout jejich smutek a osamělost. Dozvíte se, jakými iniciacemi musí dospívající projít, aby se stali sami sebou, a co je k tomu potřeba, jaké jsou tři znaky „neúspěšného dospívání“ a jak souvisejí s nárůstem problémů s nudou, závislostmi a agresivitou u dospívajících.
Hlavními tématy hodiny jsou:
- Tři iniciace, kterými musí člověk projít, aby se stal sám sebou;
- co je potřeba k tomu, aby člověk prošel zkouškou integrity;
- tři příznaky toho, že úkoly dospívání nebyly splněny;
- rostoucí problémy nudy, závislostí a agrese u dospívajících;
- proč je důležité pomoci dospívajícím přijmout jejich smutek a osamělost.
Lekce 4 – Nebezpečný zvrat: když vrstevníci nahradí rodiče
Lekce 5 – Bouře zvaná protivůle: jak přežít období vzdoru adolescentů
Lekce 6 – Proč dospívající potřebující cítit více než kdy předtím
Šestá lekce pomůže pochopit, kde je klíč k vyváženosti a stabilitě u dospívajících. Podíváme se na to, proč je pro dospívajícího životně důležité prožívat vnitřní konflikty a jaké důsledky má, pokud se jim dospívající snaží vyhnout; budeme analyzovat, co charakterizuje zralou osobnost. Během přednášky se dozvíte, jak podpořit sebereflexi dospívajících, pozvat jejich smíšené pocity, usnadnit jejich vyjádření a podpořit integraci.
Hlavními tématy lekce jsou:
- proč dospívající potřebují prožívat vnitřní konflikty;
- co se stane, když se dospívající vyhýbají pocitům nesouladu a rozporu;
- klíč k civilizovanému/kultivovanému a ohleduplnému chování vůči ostatním;
- problém impulzivity a protichůdných reakcí;
- jak pomoci dospívajícím najít vyváženost;
- paradox rodící se moudrosti a vnímání perspektivy.
Lekce 7 – Umění ovládat se: klíč k rovnováze a stabilitě v období dospívání
Lekce 8 – Proč si dospívající potřebují hrát více než kdy předtím
Lekce 9 – Znovuzískání našich mladých: jak udržet nebo vyhrát zpátky jejich srdce
Lekce 10 – Přerod v sexuální bytost: usilování o blízkost v jiném rozměru
Desátá lekce se zabývá vývojem sexuality dospívajících. Prozkoumáme tři klíčové body pro pochopení sexuality dospívajících (vztah mezi sexualitou a vazbou, zranitelnost, zralost), rozebereme mýty o bezpečnosti sexuálních experimentů a zkoumání v dospívání a o škodlivosti sexuálních vztahů se šikanátory.
Dozvíte se, co charakterizuje bezpečný sexuální vztah a co je potřeba pro psychologicky bezpečný sex, pochopíte, že vaše bezpečná vazba ochrání vašeho dospívajícího před zlomeným srdcem a nebezpečnými vztahy, a dozvíte se, jak toho dosáhnout.
Hlavními tématy kurzu jsou:
- jak ochránit svého dospívajícího před zlomeným srdcem;
- mýty o sexuálním experimentování a zkoumání;
- Vliv orientace vrstevníků na sexualitu dospívajících;
- Co určuje podstatu sexuality dospívajících;
- syndrom šikanátora v sexuálních vztazích;
- sexuální vztahy vyznačující se citlivostí a všímavostí vůči partnerovi;
- co je potřeba pro psychologicky bezpečný sex;
- moderní kultura sexuality „pro veřejnost“.
- proč omezení sexuální aktivity dospívajících obvykle nefunguje.