Porozumět dítěti v předškolním věku znamená mít klíče k odhalení tajemství lidské povahy a k rozvinutí lidského potenciálu. Tento úžasný kurz od Gordona Neufelda přináší to nejlepší, co dnešní věda nabízí, a v použitelné formě to předává všem, kdo se věnují této kouzelné věkové skupině. Tento kurz je určen všem, kteří pečují o děti ve věku 2-7 let: rodičům, prarodičům, vychovatelům a pedagogům v raném dětství. Kurz již probíhá, ale připravili jsme pro vás možnost se připojit k variantě samostudia – více informací naleznete níže.
Popis kurzu
Nikdo není více náchylný k tomu, aby byl nepochopen, než dítě v předškolním věku. Předčasně vyspělý, drzý, obsedantní, roztomilý, hysterický, impulzivní, úzkostný, úchvatný, nereflektující, dogmatický, velkorysý, labilní, agresivní, odolný, kompulzivní a všechno možné, jen ne důsledný – předškolák by se mohl kvalifikovat pro libovolný počet poruch osobnosti a chování. Na rozdíl od kojenců a batolat se předškoláci skutečně vzhledem dost podobají dospělým, a proto nás zdání klame, že jsou nám mnohem podobnější, než jak to ve skutečnosti je. Typickou chybou je projektování naší psychiky na ně.
Porozumět předškolákovi znamená porozumět samotným základům lidského vývoje. Jakmile pochopíme základní principy vývoje a jejich smysl, stanou se vývojové nedostatky, které předškoláka trápí, průhlednými a pochopitelnými. Místo toho, abychom je tlačili k tomu, aby byli jiní, než jsou, můžeme jejich odlišnosti oslavovat. Namísto snahy přimět je k dospívání se můžeme věnovat zajištění podmínek, které jsou příznivé pro jejich transformaci. Vědět, co potřebují, je klíčem k tomu, abychom věděli, jak s nimi tančit.
Vhodnost/použitelnost
Tento kurz je určen pro každého, kdo se věnuje malým dětem: rodiče, vychovatele, učitele mateřských škol, učitele na základních školách a všechny pomáhající profesionály.
Pochopení předškolního dítěte poskytuje rovněž klíč k pochopení zaseknutí ve vývoji nebo nezralosti v jakémkoli věku, dokonce i u dospívajících a dospělých. V tomto smyslu je kurz o předškolákovi základem pro každého, kdo pracuje s dětmi, dospívajícími nebo dospělými zaseklými ve vývoji. Poznání dynamiky na základní úrovni pomáhá překonat všechny maskující příznaky a také pomáhá najít cestu ven.
Na co se můžete těšit?
– 6 záznamů přibližně hodinových přednášek Gordona Neufelda s českými titulky, dostupných po dobu 6 měsíců od registrace.
– 7 záznamů online setkání, první seznamovací, každé další je dlouhé cca 1,5 hodiny: přednáška a odpovědi na otázky účastníků předchozího online běhu.
– facebooková skupina vedená moderátory pro sdílení postřehů, myšlenek, otázek a vhledů
Cena: 3 500 Kč /145 €. Pro absolventy jiných kurzů nebo studijních skupin Neufeld Institut CZ/SK máme slevu 10%, napište nám (hrejivadeka@gmail.com) a pošleme vám slevový kód. V případě, že jste v nelehké finanční situaci, můžeme se rovněž domluvit na slevě (email hrejivadeka@gmail.com). V jiném případě se přihlaste přes formulář dole.
Pokud potřebujete platit bankovním převodem ze zahraničí, vytvořte prosím objednávku a kontaktujte nás (herjivadeka@gmail.com) a společně to vyřešíme.
Po vstupu do skupiny kurzu odhlášení již není možné.
Důležitá upozornění: Kurz probíhá na platformě Facebook. Záznamy budou dostupné po dobu 6 měsíců od registrace. Stahování záznamů není dostupné.
Kdo jsme?
Lina Vizelman, poradkyně pro rodiče, co-ředitelka Neufeld Institut CZ-SK, párová terapeutka
Xenie Majznerová, psycholožka, co-ředitelka Neufeld Institut CZ-SK, IFS-informovaná terapeutka, traumaterapeutka
Přihlášení na kurz:
KoupitCíle kurzu:
- vysvětlit, jak se principy vývoje vztahují na děti předškolního věku,
- uvědomit si podmínky, které jsou nutné k tomu, aby předškolní děti mohly vyrůst ze svých slabin,
- porozumět roli vývoje u předškolních dětí, a to jak jako vysvětlení jejich chování, tak jako řešení jejich slabin,
- poskytnout způsoby, jak řešit problémové chování, aniž by byl přitom ohrožen zdravý vývoj,
- chápat předškoláka v kontextu celkového plánu vývoje člověka,
- pochopit roli limbického systému ve vývoji předškoláka,
- ocenit roli odpočinku a hry ve vývoji předškoláka,
- ocenit vývoj mozku v předškolním věku,
- porozumět nebezpečí, které hrozí, když se potíže snažíme odstranit hned v zárodku, přestože mají vývojový základ,
- rozeznat rozdíl mezi skutečným sociálním vývojem a tím, jak se obvykle hodnotí v předškolních zařízeních,
- najít vývojově vstřícné způsoby řešení záchvatů vzteku a agrese,
- pomoci vytvořit filozofii výchovy, která může vydržet po celé dětství,
- pochopit roli ostýchavosti a protivůle ve vývoji,
- porozumět zdrojům úzkosti předškoláků a způsobům, jak ji řešit.
Obsah kurzu:
Část první – tři přirozené slabiny, o které bychom neměli zakopnout
Existuje několik významných rysů, v nichž předškoláci nemají být jako my a my nemáme být jako oni: jejich nevyrovnaná povaha, jejich typická bezohlednost a jejich všudypřítomné problémy se separací. Vzhledem k jejich nedostatečnému vývoji se vytváří charakteristický osobnostní profil předškoláků se společnými rysy, a to navzdory rozdílům v genetice a zkušenostech mezi jednotlivci. Tento profil osobnosti předškoláka lze využít i k rozpoznání nezralosti u starších dětí, a dokonce i u dospělých, kteří nedokázali vyrůst z fáze předškoláka.
V této části se dozvíte, co a proč předškolákům chybí, spolu s přirozenými vývojovými řešeními jejich nezralostí. Tyto vhledy by měly tvořit základ naší interakce s předškoláky. Předškoláci nejvíce potřebují, abychom věděli, jak můžeme kompenzovat to, co jim chybí, a také jak můžeme připravit půdu pro řešení, které poskytne přirozený vývoj.
Druhá část – Tři neredukovatelné potřeby, které je třeba naplnit
Neredukovatelnou potřebou se rozumí potřeba, kterou nelze dále redukovat nebo zjednodušit. Tyto neredukovatelné potřeby jsou základem zdravého vývoje předškolních dětí. Při všem našem zájmu o to, jakými činnostmi je zaměstnat a jakou přípravu na školu potřebují, máme tendenci přehlížet ty nejzákladnější potřeby předškoláka. Tyto potřeby jsou zdánlivě jednoduché, ale ve své jednoduchosti neuvěřitelně hluboké: věnovat se opravdové hře, najít opravdový odpočinek a mít opravdové slzy marnosti. Naplnění těchto potřeb je klíčem k jejich transformaci ze stádia odpovídajícího etapě housenky do zbytku jejich života. V této části se budeme zabývat tím, v čem tyto potřeby spočívají a jakou roli hrají ve zdravém vývoji. Předškoláci nejvíce potřebují, abychom věděli, jak zajistit naplnění jejich základních vývojových potřeb.
Třetí část – Tři typické problémy, které NESMÍME potlačit hned v zárodku
Věčně se snažíme, aby se předškoláci chovali více jako dospělí. Mnoho dospělých si myslí, že toho dosáhnou tím, že se pokusí odstranit společensky nepřijatelné chování. Mnozí dospělí nevědí, že předškoláci projevují problémové chování z vývojově velmi dobrých důvodů. Když bojujeme proti příznakům jejich nezralosti, můžeme velmi dobře podkopat jejich schopnost vyrůst z těchto přechodných problémů. Tři problematické projevy chování, které do této kategorie patří, jsou záchvaty vzteku a agrese, odpor a opozičnost a plachost a ostýchavost. V této části se účastníci dozvědí, co tato chování znamenají z vývojového hlediska a jaké reakce mají tendenci se obrátit proti nám. Diskutuje se také o tom, jak tyto vývojové zádrhele kompenzovat a jak zabránit tomu, aby tyto rušivé problémy narušovaly zároveň pocit vztahové propojenosti. Předškoláci nejvíce potřebují, abychom věděli, jak řešit základní problémy a jak zajistit podmínky, které jim pomohou z těchto běžných projevů nezralosti skutečně vyrůst.
Část čtvrtá – Šest nejčastějších chyb, kterých se NEDOPUSTIT
Když nejsme schopni porozumět předškolákům nacházejícím se v naší péči, jsme náchylní k tomu, abychom se dopouštěli některých častých chyb. V této části je rozebráno šest nejčastějších chyb a jsou uvedeny návrhy, jak se těmto nástrahám u předškoláků vyhnout. Snad největším naším faux pas u předškoláků je vystavovat je raným socializačním zkušenostem a tlačit na ně, aby se přizpůsobili sociálním a společenským očekáváním. Předčasná socializace podkopává zdravý vývoj. Hovoří se také o skrytých vývojových nebezpečích většiny dnešních výukových programů založených na poskytování instrukcí.
Předškoláci nejvíce potřebují, abychom o nich věděli, že je nemusíme tlačit k samostatnosti. Ve skutečnosti to může situaci ještě zhoršit. A nakonec potřebujeme také vědět, že předčasné zaměření na dobré chování ve skutečnosti narušuje rozvoj nejdůležitější lidské motivace ze všech: touhy být dobrý. Schopnost být „našeptávačem předškoláků“ do značné míry závisí na tom, zda víme, co je přirozené pro povahu předškoláka a co má příroda v plánu, zatímco my plníme svou roli.
AUTORSKÁ PRÁVA, PODMÍNKY POUŽITÍ:
Nahrávky a živé online přenosy Neufeld Institute a Neufeld Institut CZ/SK, včetně kurzů, webinářů, studijních skupin a konferencí, jsou určeny pouze pro platící jednotlivě se registrující osoby, jsou duševním vlastnictvím Neufeld Institute a jsou chráněny autorským zákonem. Přeposílání, reprodukce a/nebo distribuce vcelku nebo zčásti bez předchozího písemného souhlasu je zakázána. To zahrnuje snímky prezentace, citace a snímky obrazovky z kurzu. Více informací naleznete na stránce Práva duševního vlastnictví.
Dobrý den, kurz vypadá velmi zajímavě. Chci se zeptat: dceři je už 6 let, v září nastupuje do školy. Má pro mě (jsem její máma) tento kurz ještě smysl, pokud se kurz zabývá obdobím od 2 do 7 let? Nerada bych se nadměrně věnovala obdobím, která se nás už netýkají…. Děkuji.
Dobrý den,
Si myslim že ano. Tento kurz je o dětech minimalně do 7 let. U výsocecitlivých – do 9. V idealních podminkach by už neměl by byt zajímavy pro rodiče dětí od 10 let dál. Nicmeně nektere rysy předškolaka častě přetrvavají u dospivajicích a dospělych. Takže tento kurz pomaha mapovat emoční vývoj člověka.
Doufam ze to pomáha.
Skvělý kurz o předškolních dětech, teorie Neufelda mi dává velký smysl, a rovnou se chystám na další kurz o Alfa dětech, už se moc těším.
Zdravím a moc děkujeme za vasi účast na kurzu a za zpětnou vazbu! Budeme se těšit na vás na kurzu o Alfe!
Kurz je prostě skvělý! Informace, podpora, naladění, žádné fígle a triky, jak si na děti zajít, ale jak s nimi opravdu v harmonii žít. Ohromně mě naše společná cesta kurzem posílila:-) A na kurz Alfa děti se moc těším! Díky Ivana
Zdravím milá Ivano,
Moc děkujeme za zpětnou vazbu.
Máme radost ze se náš kurz se líbil a věříme že i další kurz nezklame – Alfa Děti totiž nám se také moc líbí.
Těšíme se na vás na posledním setkání.